محیط زیست

اهمیت بازیافت ضایعات نایلون

بازیافت ضایعات نایلون و پلاستیک

بخش زیادی از زباله های خانگی و صنعتی مربوط به نایلون و مواد پلاستیک است. ضایعات نایلونی قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند و در صنعت پلاستیک استفاده می شوند. برای کمک به محیط زیست و کاهش زباله ها لازم است تا مواد قابل بازیافت از زباله های دیگر، جدا شوند. بازیافت ضایعات نایلون و پلاستیک نیازمند همکاری مردم و مسئولان در سطح کلان است. پلاستیک ها در همه جا حضور دارند و در محصولات مختلفی استفاده می شوند. اغلب مواد نایلونی و پلاستیک، زیست تخریب پذیر نیستند و تا مدت های طولانی در طبیعت باقی می مانند. برآورد می شود طول عمر نایلون ها بیش از 350 سال است و پس از آن آثار تجزیه و تخریب در نایلون دیده می شود. به این ترتیب می توان گفت این دو ماده، غیر قابل تجزیه هستند و آلودگی های زیست محیطی وسیعی ایجاد می کنند.

ضایعات نایلون چیست؟

نایلون نوعی ماده پلاستیکی است و از مواد پلیمری تولید می شود. پلاستیک ها در صنایع غذایی، خودروسازی، بسته بندی، و غیره کاربرد وسیع دارد. تقریبا در همه وسایل می توان رد پای پلاستیک ها را دید. روکش سیم برق، قاب گوشی موبایل، لوازم برقی خانگی و بقیه لوازم از مواد پلاستیکی هستند. هر وسیله ای که از گردونه مصرف خارج می شود مقداری پلاستیک به زباله ها اضافه می کند. بطری آب معدنی، کیسه های حمل میوه، پلاستیک بسته بندی پوشاک و محصولات بهداشتی یکبار مصرف پلاستیکی، پس از استفاده دور ریخته می شود. میلیون ها نفر در جهان به طور روزانه مواد پلاستیکی را در سطل زباله می اندازند.

بازیافت ضایعات نایلون به معنای استفاده مجدد از این پلاستیک ها و بازگشت به چرخه تولید است. روزانه ده ها میلیون تن پلاستیک و نایلون راهی سطل زباله می شوند و طبیعت را به شدت آلوده می کنند. حجم زباله های پلاستیکی بسیار زیاد است و بازیافت این مواد، در بهبود شرایط زیست محیطی تاثیر مثبت دارد.

دستکش اقتصادی 100 عددی

36,900 تومان
دستکش یکبار مصرف وستا برای مصارف عمومی و خانگی با قیمت رقابتی موجود شد. کیفیت محصول تضمینی و بدون ایراد و اشکال است.

سفره یکبارمصرف یوکا

99,900 تومان
سفره یکبار مصرف دارای پرفراژ با عرض ۱۰۰ سانتی‌متر و طول ۵۰ متر؛ دارای چاپ رنگی؛ سفره یکبار مصرف ۵۰ متری؛ 50 قطعه هر قطعه ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر؛

کیسه فریزر 120 عددی

59,900 تومان
فروش اینترنتی کیسه فریزر 120 عددی وستا. تولید شده با مواد مرغوب و بدون ناخالصی. کیسه های پلاستیکی مخصوص فریزر عمده

استرچ محافظ 50 یاردی

129,900 تومان
استرچ یک ورق چسبنده باریک است که برای پوشش مواد غذایی به کار می رود. استرچ رولی غذا برای موادی نظیر میوه و سبزیجات و گوشت و شیرینی و غیره مناسب است.

کیسه زباله 3 رولی بزرگ

99,900 تومان
کیسه زباله 3 رولی بزرگ جهت نگهداری زباله‌ها با ظرفیت بالا و جنس مقاوم و ضد نشت. مناسب برای خانه‌ها، محل کار و فضاهای عمومی.

کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی

119,900 تومان
کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی. این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

اهمیت بازیافت ضایعات نایلون

انواع ضایعات نایلون

بخش زیادی از زباله ها مربوط به مواد پلاستیکی است که قابل بازیافت هستند. به طور کلی ضایعات نایلون به سه بخش مهم تقسیم می شوند:

ضایعات پلاستیک خانگی

بخش وسیعی از زباله های شهری مربوط به پسماند منازل است. در مرکز بازیافت، ضایعات پلاستیکی جمع اوری می شوند تا به محل دفن ارسال نشوند. بیشترین حجم پلاستیک ها شامل این موارد است: انواع پلاستیک حمل میوه و کیسه زباله، سفره های یکبار مصرف و کیسه فریزر، ظروف پلاستیکی و دستکش آشپزخانه و غیره

ضایعات صنعتی

کارخانه ها نیز از تولید کنندگان زباله های نایلونی هستند. نایلون های عریض صنعتی و استرچ بسته بندی بخش مهمی از ضایعات صنعتی را تشکیل می دهد. صنایع به جز ضایعات نایلون، انواع آلودگی های شیمیایی و غیره را نیز ایجاد می کنند.

ضایعات نایلون در کشاورزی

نایلون ها به وفور در صنعت کشاورزی استفاده می شوند. نایلون های عریض برای پوشاندن سطوح خاک در کشاورزی عالی هستند ولی ضایعات آن ها موجب آلودگی محیط زیست می شود. از نایلون کشاورزی در این موارد استفاده می شود:  نایلون گلخانه ای، مالچ پاشی، حفظ و نگهداری علوفه و غیره

بازیافت ضایعات نایلون خانگی و صنعتی

اهمیت بازیافت ضایعات نایلون

همه ما می خواهیم به نحوی زباله ها را از محل زندگی دور کنیم حال آنکه ضایعات پلاستیکی به این سادگی ها، تجزیه نمی شوند. جمع آوری آشغال در کیسه زباله و دور کردن آن از منزل، تنها پاک کردن صورت مسئله است. روزانه میلیون ها تن زباله تولید می شود و پلاستیک ها وزن زیادی از این زباله ها را تشکیل می دهند. بازیافت ضایعات نایلون از خانه تا محل دفع، تاثیرات مثبت زیادی در زندگی انسان ها دارد از جمله این موارد:

حفظ ذخایر طبیعی و غیر قابل تجدید

محصولات پلاستیکی از پلیمرهای شیمیایی تولید می شوند. پلیمرهای مورد نیاز صنایع پلاستیکی حاصل فرایند تجزیه مواد نفتی و طبیعی هستند. میلیون ها سال طول کشیده تا ذخایر نفت و گاز به شکل کنونی ایجاد شود. هرگونه برداشت و استخراج از این منابع، به قیمت از دست رفتن همیشگی ذخایر طبیعی انرژی کشور تمام می شود. منابع نفتی غیر قابل تجدید هستند و به سادگی ایجاد نمی شوند.

بازیافت ضایعات نایلون موجب می شود تا بخش زیادی از این زباله ها قابل استفاده مجدد باشند. مقداری از مواد اولیه در صنایع پلاستیک به صورت بازیافتی و از ضایعات نایلونی تامین می شود. بازیافت مهم ترین راه برای جلوگیری از استخراج معادن و از بین بردن منابع طبیعی است.

بازیافت نایلون و پلاستیک از زباله های خانگی

کاهش زباله های ارسالی به محل دفن

بازیافت ضایعات نایلون به معنای بازگشت زباله های پلاستیکی در چرخه تولید است. پلاستیک ها حجم زیادی از زباله های موجود را تشکیل می دهند و استفاده دوباره از این مواد، میزان زباله های امحا شدنی را کم می کند. افراد بسیاری در زمینه دفع و تجزیه زباله ها مشغول به کار هستند روزانه میلیون ها تُن زباله خانگی و صنعتی توسط سیستم بازیافت، بررسی و جداسازی می شود. بخش های قابل بازیافت نظیر ضایعات نایلون و کاغذ، شیشه، فلز و غیره از انبوه زباله ها جدا می شوند.  هر چقدر میزان زباله های ارسالی به محل دفن کمتر باشد، انرژی کمتری برای دفع مصرف می شود و خاک آلودگی کمتری دارد.

جلوگیری از آسیب به طبیعت و موجودات زنده

زباله های پلاستیکی حتی تا اعماق اقیانوس ها هم نفوذ کرده اند. آلودگی آب و خاک به دلیل وجود حجم وسیعی از ضایعات نایلون یک خطر جدی برای موجودات زنده است. دفن زباله های پلاستیکی مشکلی را حل نمی کند زیرا تا صدها سال، پلاستیک ها در طبیعت باقی می مانند. ضایعات نایلون و پلاستیک موقع سوزاندن نیز گازهای سمی تولید می کنند که خطرات جدی برای همه جانداران دارد. آلودگی آب اقیانوس ها، خاک و زمین و هوا موجب نامتعادل شدن اکوسیستم و محیط زندگی انسان و دیگر موجودات زنده می شوند. به نظر می رسد بشر با دست خود در حال نابود کردن، کره زمین است.

بازیافت ضایعات نایلون و پلاستیک تنها راه موجود برای کاهش حجم زباله های پلاستیکی است. هر چقدر ضایعات نایلون کمتری ایجاد شود، محیط زیست  سالم تر باقی می ماند. بازگشت دوباره ضایعات نایلون به صنعت پلاستیک از سه جنبه مهم و ضروری است:

  1. حفظ محیط زیست و جلوگیری از آثار زیانبار ضایعات پلاستیکی در زندگی انسان و سایر موجودات زنده
  2. کاهش برداشت از منابع طبیعی ارزشمند برای تولید مواد پلیمری
  3. صرفه جویی در هزینه های تولید محصولات تولیدی در صنایع پلاستیک

شما چه راهی را برای بازیافت زباله های پلاستیکی خانگی از مبدا، پیشنهاد می دهید؟

Rating 5.00 from 1 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *