استانداردها, محیط زیست

فود گرید چیست و چه نقشی در سلامت انسان دارد؟

فود گرید چیست؟

پلاستیک یکی از مواد اصلی در بسته بندی مواد غذایی است اما می تواند مشکلات جدی برای سلامت انسان، ایجاد کند. برخی مواد شیمیایی مضر در ساختار دسته ای از پلاستیک ها وجود دارد که به انسان آسیب می رساند. برای شناخت نوع سالم از غیر سالم، پلاستیک ها درجه بندی می شوند. فود گرید ( درجه مواد غذایی) نشان می دهد که کدام پلاستیک برای نگهداری مواد غذایی، ایمن است. برای مثال کیسه فریزر از محصولاتی است که برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده می شود. انواع کیسه فریزر و کیسه پلاستیک بسته بندی نان استاندارد، حاوی مواد سمی و آلودگی نیستند. این در شرایطی است که موقع تولید از مواد بازیافتی استفاده نشده باشد.

فود گرید در پلاستیک به چه معناست؟

اصطلاح Food Grade برای محصولات پلاستیک که امکان تماس مستقیم با مواد غذایی را دارند، به کار می رود. این نوع پلاستیک نباید حاوی رنگ، مواد افزودنی سمی و یا هر ماده شیمیایی مضر دیگری باشد. جنس مواد اولیه در تولید پلاستیک ها متفاوت است محصولات فود گرید در صنایع بسته بندی استفاده می شوند. این پلاستیک ها کاملا ایمن بوده و برای سلامت انسان خطر ندارند. پلاستیک های بازیافتی ( دارای فود گرید) در چرخه تولید قرار می گیرند. این مواد نباید در صنایع غذایی استفاده شوند اما می توان در برخی صنایع از آن استفاده کرد. متریال ساخت و تولید پلاستیک مناسب مواد غذایی باید از مواد درجه یک و کاملا دست اول باشد.

سازمان غذا و دارو مسئول تعیین کیفیت پلاستیک مواد غذایی است. این سازمان نحوه عملکرد مواد در تماس با غذا را بررسی می کند. سازمان غذا و داروی ایالت متحده (FDA ) نظارت بر ایمنی مواد غذایی را برعهده دارد. مدرک FDA یک گواهینامه بین المللی است که برای تولیدات غذایی، دارویی و بهداشتی صادر می شود. پلاستیک های مورد تایید FDA ، ظروف پلاستیکی ایمن برای نگهداری مواد غذایی هستند.

کیسه زیپ‌دار سایز کوچک 35 عددی

76,900 تومان
کیسه زیپ‌دار سایز کوچک 35 عددی با کیفیت عالی. زیپ کیپ ضخیم از پلاستیک درجه یک. ابعاد کیسه پلاستیکی 18*20

کیسه زباله رولی متوسط۷۰×۵۰ سانتیمتر زرد رنگ ۵۰ عددی

96,900 تومان
کیسه زباله رولی متوسط در ابعاد ۷۰×۵۰ سانتیمتر زرد رنگ ۵۰ عددی برای منازل و محیط کاری. فروش کیسه زباله رولی با کیفیت عالی

کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی

119,900 تومان
کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی. این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

کیسه زباله رولی مشکی سایز ۶۵x۸۰

57,900 تومان
خرید و قیمت کیسه زباله رولی مشکی سایز ۶۵x۸۰ اقتصادی. ضخامت عالی و اندازه مناسب برای رفع زباله روزانه. بدون نشتی و پارگی

کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰

62,900 تومان
کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰ فروشگاه اینترنتی وستا. قیمت و خرید کیسه های زباله مشکی مقرون به صرفه و رقابتی

کیسه زباله رولی ۸۰×۵۵ سانتیمتر سبز رنگ ۴۰ عددی

96,900 تومان
کیسه زباله رولی سبز رنگ برای منازل و محیط کاری مناسب است. کیسه های زباله با رنگ سبز در رول 40 عددی تولید شده. ابعاد کیسه زباله80*55 سانتیمتر و بزرگ و جادار است.

انواع پلاستیک فود گرید

برای درجه بندی پلاستیک مواد غذایی از اعداد 1-7 استفاده می شود. این عدد در داخل علامت سه گوش بر روی جعبه محصول قابل مشاهده است. انواع مختلفی از پلاستیک های FOOD GRADE در صنایع مرتبط با مواد غذایی استفاده می شود از جمله این ها:

استاندارد فود گرید

پلی اتیلن با چگالی بالا (پلاستیک HDPE)

بسیاری از ظروف پلاستیکی از این ماده تولید شده اند. پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و دچار کپک، خوردگی و آسیب نمی شود. محصولات پلی اتیلن نسبت به آبلیمو و مواد اسیدی واکنش نشان نمی دهند و برای استفاده دز صنایع غذایی کاملا ایمن هستند. این مواد پس از بازیافت فاقد استاندارد فود گرید هستند و نباید در مجاورت مواد غذایی قرار بگیرند زیرا ساختار آن دچار آسیب می شود. پلاستیک پلی اتیلن برای بطری سرکه، شیر، آبمیوه استفاده می شود.

پلی اتیلن با چگالی کم (پلاستیک LDPE)

این گروه شامل رزین‌های نازک‌تر و سخت تر هستند که مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی دارند. در واقع سم و مواد شیمیایی از این پلاستیک ها وارد مواد غذایی نمی شود. نایلون بسته بندی نان و پلاستیک های نان فانتزی از این مواد تولید می شوند. فشردگی مولکولی در پلاستیک LDPE کمتر از HDPE است و چگالی کمتری دارد. به طور کلی پلی اتیلن ها با چگالی بالا یا چگالی کم ایمن و غیر سمی هستند. این مواد در برابر اشعه ماورابنفش واکنش نشان می دهند و نباید در مجاورت گرما باشند.

انواع پلاستیک

پلی اتیلن ترفتالات (PET/PETE) فود گرید

بطری های نوشیدنی یک بار مصرف، ظروف پلاستیکی سس و روغن و چاشنی های غذایی از این مواد تولید می شوند. استفاده از این پلاستیک ها برای بار اول ایمن است. در صورت استفاده مجدد و یا نگهداری بطری های پلاستیکی در زیر نور آفتاب، سموم نشت پیدا می کنند. PET برای یکبار قابلیت استفاده در صنایع غذایی را دارند نه بیشتر.

پلی پروپیلن (PP)

نوعی پلاستیک به نام پلی پروپیلن از مواد بسیار بادوام است که مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی هم دارد. این ماده در دمای زیر صفر هم دچار آسیب نمی شود. پلاستیک هایPP، فود گرید هستند و در ساخت ظروف لبنیات، دارو، جعبه های حمل و نقل مواد غذایی استفاده می شوند. پلاستیک پلی پروپیلن برای نگهداری مواد غذایی نیز ایمن است. در تهیه ظروف مخصوص ماکروویو نیز از این ماده استفاده می شود. ظروف پلاستیکی تولید شده با پلی پروپیلن قابل شستشو با ماشین ظرفشویی هستند. مقاومت در برابر خوردگی، مواد شوینده و ضربه را نیز به ظرفیت های ساختار پلی پروپیلن اضافه کنید.

فود گرید پلی کربنات (PC)

ساختار مواد پلی کربنات بسیار قوی است و در برابر ضربه و شوک حرارتی مقاوم است. این ماده برای نگهداری مواد غذایی مطابق با FDA مناسب است. از پلی کربنات ها برای ساخت بطری های آبسردکن، ظروف آب قابل استفاده مجدد و شیشه شیر بچه استفاده می شود.

نایلون ( NYLON )

نایلون یک ماده ترموپلاستیک بسیار رایج است و فود گرید مناسب مواد غذایی را کسب کرده. محصولات نایلونی نظیر ظروف پخت و پز، کاردک، همزن و انبر ساییدگی حرارتی بالایی دار ند. هنگام پخت و پز، خواص شیمیایی از این ماده به غذا وارد نمی شود. پلی اتیلن اصلی ترین پلیمر در تولید نایلون است. پلی اتیلن از پلیمرهای فود گرید به حساب می آید. بنابراین محصولات نایلون با مواد پلی اتیلن کاملا ایمن هستند ولی هر گونه ناخالصی در این پلیمر، ایمنی محصول تولید شده را کاهش می دهد.

نایلون نانویژگی پلاستیک های دارای استاندارد فود گرید

  • از مواد پلی اتیلن درجه یک تولید شده اند
  • فاقد مواد شیمیایی مضر و ناخالصی هستند
  • رنگ شفاف و بافت یکنواختی دارند
  • در برابر سرما و گرما مقاومت زیادی دارند
  • در برابر خوردگی و اکسایش مقاوم هستند
  • پلاستیک فود گرید درجه خلوص بالایی دارد
  • قابل تولید در سایز و ضخامت متفاوت هستند
  • در ساختار پلاستیک فود گرید مواد نانو استفاده نشده
  • کاملا بهداشتی بوده و مواد سمی نشت نمی دهند
  • از مواد بازیافتی و یا رنگ های مضر، تولید نشده

پلاستیک مناسب برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی دارای استاندارد فود گرید است. همه ظروف پلاستیکی و بطری ها را نمی توانید ایمن بدانید زیرا مواد اولیه در تولید آن ها متفاوت است. ایمن ترین ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی پلاستیک های HDPE، LDPE و PP هستند. این مواد در تولید پارچ آب، بطری آب، کیسه های مواد غذایی، کیسه های نان، کارد و چنگال پلاستیکی ، جعبه های نگهداری مواد غذایی، ظروف پلاستیکی لبنیات استفاده می شوند. این نوع ظروف نشت مواد سمی ندارند و برای سلامتی انسان خطر ایجاد نمی کنند.

Rating 5.00 from 1 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *