استانداردها, محصولات

مواد اولیه نایلون چیست؟

مواد اولیه نایلون چیست؟

نایلون ها شامل طیف وسیعی از محصولات کاربردی می شوند. اغلب افراد به نوعی از نایلون ها در طول روز استفاده می کنند. برای حمل مواد خریداری شده، بسته بندی و بسیاری موارد دیگر به محصولات پلاستیک و نایلون احتیاج داریم. در عرف رایج به موادی همچون، سفره یک بار مصرف یا کیسه حمل میوه و دستکش یکبار مصرف، نایلون یا نایلکس می گویند. مواد اولیه نایلون با نایلکس یکسان نیست. وقتی صحبت از نایلون می شود منظور محصولاتی نظیر نایلون حباب دار و نایلون های صنعتی است. ترکیب مواد اولیه در ساخت نایلون تعیین کننده، نرمی، براق بودن و شفافیت آن است.

نقش نایلون ها در زندگی را نمی توان نادیده گرفت. حتی در خانه و آشپزخانه هم سر و کله نایلون ها پیدا شده. انواع محصولات نایلون اعم از نایلکس و غیره کاربرد فراوانی دارند.با توجه به مصرف روزانه محصولات نایلونی لازم است تا کمی بیشتر با ساختار این مواد آشنا شویم.

نایلون از چه ماده ای تولید می شود؟

نایلون ها به طبیعت آسیب می زنند این را حتما شنیده اید. آیا می دانید که مواد اولیه نایلون به نوعی از دل زمین، استخراج می شود؟ نایلون، نایلکس، پلاستیک و … از مواد پلیمری تولید می شود. نوعی ماده شیمیایی به نام پلی اتیلن در ترکیبات نایلون وجود دارد. این ماده به عنوان پلیمر پایه، ساختار اصلی نایلون را تشکیل می دهد. پلیمرها از مشتقات نفت خام هستند.

مواد اولیه نایلون ترکیبی از پلی اتیلن با ساختار مولکولی کربن و هیدروژن است. پلی اتیلن ها در ساخت محصولات متفاوتی استفاده می شوند. افزودن برخی مواد به پلیمرهای پلی اتیلن موجب تقویت خواص آن می شود. مواد نایلونی نیز از ترکیب پلی اتیلن با برخی مواد تولید می شوند. هر ماده می تواند مقاومت کشسانی یا شفافیت و … را در مواد نایلونی بهبود دهد. مواد پلیمری به شکل گرانول در صنعت تولید نایلون استفاده می شوند. گرانول های نو و بازیافتی در ساخت محصولات مختلف قابل استفاده هستند.

مواد اولیه نایلون در کشورهای اروپایی و امریکایی با ایران متفاوت است. ساختار پلی اتیلنی به طور معمول در مواد نایلونی کشورهای اروپایی و امریکایی وجود ندارد. نوعی ساختار پلی آمیدی برای تولید مواد نایلونی این کشورها نقش مهمی دارد. پلی آمیدها هم از مواد پلیمری محسوب می شوند. پلیمرها از مشتقات نفت و گاز هستند و به عنوان پایه در همه مواد نایلونی داخل و خارج از کشور مورد مصرف دارند.

فویل آلومینیوم سایز متوسط

144,900 تومان
فویل آلومینیوم سایز متوسط برای فضای آشپزخانه، رستوران و غذاخوری ها مناسب است. فویل آلومینیومی وستا با کیفیت عالی و از مواد درجه یک تولید می شود. ابعاد این فویل ها 45 سانتیمتر در 6 متر است.

کیسه زباله بندار سایز بزرگ ۸۰×۶۵ سانتیمتر

84,900 تومان
کیسه زباله بندار سایز بزرگ برای اماکن عمومی و فضای باز مناسب است. کیسه های زباله وستا ضخیم و مقاوم هستند و دچار نشتی و پارگی نمی شوند.

کیسه زیپ‌دار سایز بزرگ 15 عددی

76,900 تومان
کیسه زیپ‌دار سایز بزرگ وستا 15 عددی است. زیپ کیپ در ابعاد 25*35 با ضخامت مناسب در فروشگاه اینترنتی وستا قابل سفارش است.

کیسه زباله 3 رولی بزرگ

99,900 تومان
کیسه زباله 3 رولی بزرگ جهت نگهداری زباله‌ها با ظرفیت بالا و جنس مقاوم و ضد نشت. مناسب برای خانه‌ها، محل کار و فضاهای عمومی.

کیسه زباله بندار سایز کوچک ۶۰×۵۰ سانتیمتر

84,900 تومان
کیسه زباله بنددار کوچک   قابلیت تعویض روزانه را دارد. کیفیت کیسه زباله های کوچک بنددار عالی است. جنس مقاوم این کیسه‌ها از پاره‌شدن و نشت زباله‌ها جلوگیری می‌کند.

کیسه زباله رولی ۹۰×۷۰ سانتیمتر آبی رنگ ۳۰ عددی

96,900 تومان
کیسه های زباله وستا، پرفراژدار هستند. نگران تشت و پارگی کیسه زباله های رولی وستا نباشید، این محصول ضخیم بوده و نشتی ندارد.

گرانول مواد نایلونمزایا و معایب استفاده از پلی اتیلن در تولید نایلون

  • پلی اتیلن در برابر حرارت و دما، بسیار نرم و دارای انعطاف می شود
  • پلی اتیلن در برابر ضربه، مقاومت خیلی خوبی دارد
  • پلی اتیلن حاوی مواد سمی و خطرناک نیست
  • پلی اتیلن در شرایط عادی ماده ای نامحلول است

مواد اولیه در ساخت انواع مختلف نایلون

گریدهای متنوع پلی اتیلن در ساخت محصولات نایلون استفاده می شوند. افزودن برخی عناصر به هر کدام از این مواد، منجر به تغییر ساختار شیمیایی آن می شود. به این ترتیب محصولات بسیار متنوعی در خانواده نایلون ها تولید می شود. برخی از این محصولات نرم تر یا شفاف تر و براق تر هستند. در ادامه سه نوع پر کاربرد پلی اتیلن معرفی شده است:

ترکیب مواد نایلون چیست– High Density PolyEthylene

پلی اتیلن با چگالی بالا یا سنگین از پر مصرف ترین مواد اولیه نایلون است. ساختار شیمیایی این مواد استحکام کششی بالاتری از دیگر گریدها دارد. پیوند اتمی بسیار قوی موجب استحکام بالاتر پلی اتیلن سنگین شده است. این ویژگی امکان ساخت محصولات با عمر طولانی تر را می دهد. لوله های پلی اتیلنی آب، بطری مواد شوینده، سطل زباله، اسباب بازی پلاستیکی و بسیاری محصولات دیگر با این مواد تولید می شوند. قابلیت تجزیه پذیری پلی اتیلن سنگین، بسیار کم است.

 Low Density PolyEthylene

پلی اتیلن با چگالی کم یا سبک در مقایسه با نوع اول، ساختار کششی ضعیف تری دارد. خواص فیزیکی محصولات تولید شده با این نوع پلی اتیلن، کم دوام تر از پلی اتیلن با چگالی بالا هستند. چگالی میزان فشردگی مولکول ها را نشان می دهد. هر چقدر این فشردگی بیشتر باشد، محصول نهایی مقاومت کششی بالاتری دارد. از پلی اتیلن با چگالی کم در ساخت کیسه های پلاستیکی وظروف پلاستیکی مواد غذایی استفاده می شود. پاکت های شیر و آبمیوه هم از پلی اتیلن با چگالی کم تهیه شده اند. پلی اتیلن سبک تجزیه پذیرتر از نوع اول است.

 Low Line Density PolyEthylene

پلی اتیلن خطی سبک بیشترین استفاده را در تولید کیسه های پلاستیکی دارد. استحکام کششی و ضربه پذیری این ماده به دلیل خطی بودن مولکول ها بیشتر است. البته هنوز ضعیف تر از پلی اتیلن نوع اول عمل می کند. انعطاف پذیری پلی اتیلن خطی سبک نیز زیاد نیست و این در تولید محدودیت ایجاد می کند. مهم تر اینکه قیمت محصولات تولید شده با این گرید، گران تمام می شود. در تولید برخی ظروف، پوشش محافظ مواد غذایی، بسته بندی لبنیات و … از پلی اتیلن خطی سبک استفاده شده است.

مواد اولیه نایلون و نایلکسمواد اولیه نایلون حباب دار چیست؟

نایلون های حباب دار در صنعت بسته بندی به طور گسترده استفاده می شوند. موادی که در ترکیب این محصول استفاده شده شامل پلی اتیلن نو بازیافتی است. رزین پلی اتیلن نو همراه با 15 درصد پلی اتیلن بازیافت برای تولید نایلون حباب دار استفاده می شود. از دو لایه نایلونی برای ساخت این محصول استفاده می شود. هر کدام از لایه ها تحت فشار و دمای بالا به هم می چسبند. پروسه تخلیه هوای بین دو لایه منجر به ایجاد حباب ها می شود.

مواد اولیه نایلون عریض کشاورزی

این محصول به نایلون گلخانه ای شهرت دارد. حفظ گیاهان در شرایط جوی نامساعد با این نایلون ها امکان پذیر است. برای مثال کشاورزان شالیکار از نایلون های عریض کشاورزی برای سبز کردن دانه برنج استفاده می کنند. پلی اتیلن و مواد یووی در ترکیب این نایلون ها وجود دارد. تایلون گلخانه ای ضد اشعه مادون قرمز، ضد باکتری و مه است. ترکیب دقیقی از مواد پلیمری برای ساخت این نوع پلاستیک ها لازم است. جنس پلاستیک عریض کشاورزی( گلخانه ای) ضخیم تر از نایلون های معمولی است.

مواد اولیه نایلون استرچ

پلی اتیلن سبک مهم ترین ماده در تولید استرچ است. وزن و ضخامت این محصول بسیار کم است و به صورت رول یا فیلم عرضه می شود.نایلون استرچ بسیار چسبنده و شفاف است و خاصیت کشسانی بالایی دارد.

مواد اولیه نایلون شیرینگ

این محصول در اثر دما، جمع می شود. مواد پلی اتیلن، پلی الفین ها و PVC مواد اصلی شیرینگ در تولید هستند.محصولات بسته بندی نوشابه و آب معدنی از این جنس هستند. ترکیب برخی افزودنی ها در مواد اولیه موجب افزایش مقاومت به پارگی و نفوذپذیری می شود.

به نظر شما می توان،  مواد نایلونی را از زندگی حذف کرد؟

Rating 5.00 from 1 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *