اخبار, محیط زیست

اهمیت پلاستیک در صنعت کشاورزی

اهمیت پلاستیک در صنعت کشاورزی

پلاستیک ها روند تولید، حفاظت و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی را تغییر داده اند. برخی عقیده دارند بدون نایلون و پلاستیک، صنعت کشاورزی و باغداری دچار مشکلات جدی می شود. اهمیت پلاستیک در صنعت کشاورزی را می توان با بررسی رشد و بازدهی محصول و سودآوری کشاورزان، متوجه شد. پلاستیک کشاوررزی نوعی نایلون عریض است که هزینه تولید محصولات کشاورزی را کاهش می دهد و موجب افزایش بهره وری کشاورزی و حفظ محیط زیست می شود. پلاستیک کشاورزی و باغداری از مواد پلی اتیلن مرغوب تهیه می شود و دارای استانداردهای ویژه ای است. این محصول برای فضای بیرون تولید شده و در برابر تابش مستقیم نور آفتاب و اشعه ماورابنفش مقاوم است.

پلاستیک کشاورزی انعطاف پذیزی بالایی دارد و استفاده از آن آسان است. تغییرات آب و هوایی و باد و غیره موجب خوردگی و پوسیدگی پلاستیک نمی شود مهم تر اینکه این محصول در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و تداخلی در به کارگیری کود و سم و غیره ایجاد نمی کند. قیمت ارزان این پلاستیک ها موجب شده تا در همه امور مرتبط با کشاورزی از آن استفاده شود.

کاربرد پلاستیک در صنعت کشاورزی

نایلون کشاورزی به صورت رول های با متراژ بالا و عریض تولید می شود. نایلون مرغوب ضد اشعه ماورابنفش بوده و از آسیب به گیاه جلوگیری می کند. از دیگر خواص این پلاستیک ها می توان به حفظ گرما در فصول سرد و جلوگیری از تبخیر آب در گرما، اشاره کرد. نایلون و پلاستیک قابل بازیافت نیز برای استفاده در صنعت کشاورزی تولید شده که محیط زیست را آلوده نمی کند. کاربرد پلاستیک در صنعت کشاورزی بسیار متنوع است  در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده.

نایلون گلخانه ای

تولید و پرورش محصولات خارج از فصل، سودآورترین بخش در کشاورزی است و بسیاری از کشاورزان به این امر اشتغال دارند. علاوه بر تولید سبزیجات و صیفی جات، صنعت پرورش گل های زینتی نیز، به همین روش گلخانه ای انجام می شود. ارزان ترین و رایج ترین محصول برای ایجاد گلخانه، پلاستیک کشاورزی است. ابتدا یک فضای ویژه برای گیاهان در نظر گرفته شده که با اسکلت فلزی محدود می شود. برای پوشش سقف و دیواره های اسکلت فلزی، پلاستیک عریض قابل استفاده است.

استفاده از پلاستیک در صنعت کشاورزی و گلخانه داری ارزان تر از مصالحی نظیر شیشه، تمام می شود. مواد اولیه نایلون گلخانه ای، پلی اتیلن و همان پلاستیک است.  گیاهان برای رشد در خارج از فصل نیازمند نور، رطوبت و دمای مناسب هستند که با پلاستیک گلخانه ای می توان همه این شرایط را فراهم کرد. حتی در یخبندان و باد و شرایط آب و هوایی نامطلوب هم این پلاستیک ها کارایی و مقاومت خوبی دارند.

کیسه زباله بندار سایز بزرگ ۸۰×۶۵ سانتیمتر

84,900 تومان
کیسه زباله بندار سایز بزرگ برای اماکن عمومی و فضای باز مناسب است. کیسه های زباله وستا ضخیم و مقاوم هستند و دچار نشتی و پارگی نمی شوند.

سفره یکبار مصرف مدل بی بی

129,900 تومان
سفره یکبار مصرف وستا مدل بی بی در رول 50 متری تولید شده. مواد اولیه پلی اتیلن و کاملا مرغوب و بهداشتی است

کیسه زباله رولی ۸۰×۵۵ سانتیمتر سبز رنگ ۴۰ عددی

96,900 تومان
کیسه زباله رولی سبز رنگ برای منازل و محیط کاری مناسب است. کیسه های زباله با رنگ سبز در رول 40 عددی تولید شده. ابعاد کیسه زباله80*55 سانتیمتر و بزرگ و جادار است.

کیسه زباله بندار سایز متوسط ۷۰×۵۵ سانتیمتر

84,900 تومان
کیسه زباله بندار سایز متوسط ۷۰×۵۵ سانتیمتر قابل استفاده در منازل و ادارات. دارای مقاومت بالا در برابر پارگی. بدون نشتی و با کیفیت

کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰

62,900 تومان
کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰ فروشگاه اینترنتی وستا. قیمت و خرید کیسه های زباله مشکی مقرون به صرفه و رقابتی

کیسه زباله 3 رولی کوچک

99,900 تومان
این محصول برای آشپزخانه های منازل و ادارات انتخاب مناسبی است. کیسه زباله های وستا بدون نشتی و ضخیم هستند.

نایلون مالچ برای پوشاندن خاک

پوشش خاک با نایلون مالچ

مالچ کردن با یک لایه پلاستیک از شیوه های مرسوم در کشاورزی است که برای جلوگیری از تبخیر آب، انجام می شود. حفظ آب و رطوبت در اطراف ریشه گیاه ضروری است و با این کار می توان شرایط رشد بهتر گیاه را فراهم کرد. ابتدا یک لایه سبک و نرم از کاه، برگ یا علف های بریده روی سطح قرار می گیرد سپس کاور پلاستیکی خاک و ریشه گیاه را از آسیب حفظ می کند. مالچ پلاستیکی از تلفات گیاه جلوگیری می کند و بهترین شیوه برای کاشت صیفی جات است. نایلون مالچ به حفظ رطوبت زمین کمک کرده و از رشد گیهان هرز جلوگیری می کند.

پلاستیک در صنعت کشاوری برای ضدعفونی خاک

خاک کشاورزی حاوی باکتری های مفید و میکروارگانیسم های ضروری برای رشد گیاه است اما همین خاک می تواند به سادگی به انواع میکروب ها و بیماری ها آلوده شود. کشاورزان ابتدا خاک را ضد عفونی و میکروب زدایی می کنند تا شرایط کشت محصول فراهم شود. روش های سنتی استفاده از مواد شیمیایی، آلوده کننده محیط زیست است اما با کمک پلاستیک کشاورزی می توان از شیوه های طبیعی، میکروب ها را حذف کرد. نایلون کشاورزی در مقیاس وسیع روی سطح خاک پهن می شود تا رطوبت و گرما در زیر آن حبس شود. باروری محصول با از بین رفتن آلودگی های خاک، بیشتر خواهد شد.

کاربرد پلاستیک در صنعت کشاورزی

 

نایلون کشت نهال

نایلون و پلاستیک در صنعت کشاورزی و باغداری از مواد پر مصرف است. کشت انبوه نهال بدون استفاده از پلاستیک ها، بسیار هزینه بر است. کیسه های نایلونی نقش گلدان را دارند و بازدهی مطلوب را با کمترین هزینه فراهم می کنند. رشد اولیه نهال به طور کامل در پلاستیک کاشت، انجام می شود.

پلاستیک در صنعت کشاورزی و آبیاری

حفظ منابع آبی و آبیاری محصولات از موارد حیاتی در امور کشاورزی است. پلاستیک کشاورزی در کنار تمهیداتی همچون آبیاری قطره ای، موثرترین راه برای دستیابی به این امر است. نایلون ها از تبخیر و هدر رفتن آب جلوگیری می کنند و رطوبت مورد نیاز گیاه برای زمان طولانی تری حفظ می شود. حفظ رطوبت اطراف ریشه گیاه، جذب کود و مواد مغذی را افزایش می دهد از طرفی دفعات آبیاری نیز کمتر می شود.

پلاستیک در رونق کشاورزی

پلاستیکUV دار در صنعت کشاورزی

با افزودن برخی مواد اولیه در تولید پلاستیک، ویژگی یووی دار بودن به این نایلون ها اضافه می شود. اشعه uv از تشعشعات مضر نور خورشید است که به گیاهان نیز همچون دیگر موجودات، آسیب می زند. این نایلون ها دارای ویژگی جذب و فیلتر کردن اشعه مضر آفتاب هستند و روی رشد و باروری محصولات کشاورزی تاثیر مثبت دارند.  پلاستیک در صنعت کشاورزی از محصولات ارزان قیمت است و برای مصارف گوناگونی استفاده می شود. هزینه برای خرید پلاستیک یووی دار با تولید محصولات با کیفیت و افزایش بهره وری جبران می شود.

کاربرد نایلون سیلویی ( استرچ سیلاژ)

نایلون و پلاستیک، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ذخیره و حفظ سیلوها در صنعت کشاورزی شناخته می‌شوند. استفاده از نایلون استرچ برای جمع‌ آوری و بسته‌بندی علوفه دامی فواید بسیاری به همراه دارد از جمله افزایش طول عمر محصول و حفظ کیفیت آن. همچنین نایلون‌های سیلویی از تخریب محصول جلوگیری می‌کند و مانع هجوم آفات به گیاه می‌شود.

مواد اولیه پلاستیک برای تولید جعبه حمل میوه و بسیاری موارد دیگر نیز به کار می‌روند که رونق صنعت کشاورزی را به دنبال دارد. سوال اینجاست که آیا می‌توانیم در آینده بدون استفاده از پلاستیک‌ها در صنعت کشاورزی کار کنیم؟ آیا ممکن است نایلون و پلاستیک را به صورت کامل از صنعت کشاورزی، باغداری و گلخانه‌داری حذف کنیم؟

Rating 0.00 from 0 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *