محصولات

آیا دستکش‌های یکبار مصرف ایجاد حساسیت می‌کنند؟

آیا دستکش‌های یکبار مصرف ایجاد حساسیت می‌کنند؟

طیف کسانی که به صورت مداوم و روزانه از دستکش یکبار مصرف استفاده می‌کنند بسیار زیاد است از خانم‌های خانه‌دار گرفته تا کسانی که در مشاغل و موقعیت‌های مختلف به کرات از دستکش یکبار مصرف استفاده می‌کنند، به همین خاطر آمار جمعیتی کسانی که به دلیل استفاده مکرر از این محصول دچار حساسیت می‌شوند بالا است ما سعی داریم در ادامه به عوامل تاثیر‌گذار در ایجاد حساسیت پوستی خصوصا کیفیت دستکش‌ها بپردازیم.

 دلیل حساسیت به دستکش‌های یکبار مصرف چیست؟

مهم‌ترین دلیل در به وجود آمدن مشکل حساسیت پوستی ماده لاتکس است، لاتکس از صمغ درخت کائوچو به دست می‌آید که ماده‌ای پلاستیک مانند است، این ماده کابرد بسیار زیادی در تجهیزات پزشکی از جمله انواع سوند،دستکش‌ها برخی پروتز‌های درمانی و غیره دارد. اما برخی از افراد به این ماده طبیعی که در جنوب آسیا و آفریقا به دست می‌آید حساسیت داشته و در مقابل با آن واکنش‌های آلرژیک پوستی و تنفسی از خود نشان می‌دهند که ناشی از پروتئین‌های موجود در صمغ طبیعی است.

این علائم شامل پوسته‌ریزی، کهیر، قرمزی پوست، التهاب و خشکی در دست‌ها و گرفتگی و آبریزش بینی می‌باشد، پروتئین موجود در صمغ درخت کائوچو تنها در تثبیت لاتکس حائز اهمیت است و پس از پروسه تولید باقیمانده آن شسته می‌شود، یکی از عوامل مهم اصلی ایجاد حساسیت همین پروتئین‌های برجای مانده در دستکش‌ها می‌باشند.

حساسیت به دستکش‌های یکبار مصرف ممکن است به دلیل مواد شیمیایی یا لاتکس (که از جنس لاتکس نیستند) در ساختار آنها باشد. در زیر چند دلیل احتمالی برای حساسیت به دستکش‌های یکبار مصرف ذکر شده است:

  • آلرژی به لاتکس: بسیاری از دستکش‌های یکبار مصرف از لاتکس تهیه می‌شوند، برخی افراد می‌توانند به لاتکس آلرژی داشته باشند. این آلرژی می‌تواند منجر به علائم مانند قرمزی، خارش، تورم و حتی آنافیلاکسی (واکنش حاد و خطرناک) شود.
  • ترکیبات شیمیایی: برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید دستکش‌های یکبار مصرف ممکن است باعث حساسیت شوند. برخی از این مواد ممکن است رنگ‌زنی، نگهداری یا دیگر ویژگی‌های دستکش را بهبود بخشند.
  • پروتئین‌های لاتکس: حساسیت به پروتئین‌های موجود در لاتکس نیز یک دلیل ممکن است، این پروتئین‌ها ممکن است در فرآیند تولید دستکش یا در تماس با پوست فرد به دست آید.
  • پوست آسیب دیده: اگر پوست دست‌ها آسیب دیده باشد یا خشکی یا ترشحات زیادی داشته باشد، استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف می‌تواند منجر به حساسیت شود.
  • تماس طولانی با دستکش: استفاده طولانی مدت از دستکش‌ها می‌تواند بافت پوست را تخریب و علائم حساسیت را افزایش دهد.

در هر صورت، اگر شما یا کسی دیگری علائم حساسیت به دستکش‌های یکبار مصرف را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود که با پزشک یا متخصص تماس بگیرید. آنها می‌توانند تست‌ها و بررسی‌های لازم را انجام دهند تا علت حساسیت را تشخیص دهند و راهنمایی در مورد چگونگی پیشگیری و مدیریت حساسیت ارائه دهند.

جدیدترین محصولات
دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید:

دستکش اقتصادی 100 عددی

36,900 تومان
دستکش یکبار مصرف وستا برای مصارف عمومی و خانگی با قیمت رقابتی موجود شد. کیفیت محصول تضمینی و بدون ایراد و اشکال است.

دستکش یکبار مصرف جعبه‌ای 100 عددی

39,900 تومان
آیا به دنبال دستکشی هستید که بهترین حفاظت را برای دست‌های شما ارائه دهد؟ با دستکش یکبار مصرف جعبه‌ای  دست‌هایتان همیشه تمیز و بهداشتی باقی خواهد ماند.

آیا جایگزین مناسبی برای دستکش‌های یکبار مصرف وجود دارد؟

بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی استفاده از دستکش‌هایی با ترکیبات صنعتی مانند نئوپرن، وینیل و نیتریل به جای لاتکس طبیعی می‌باشد. ایجاد حساسیت پوستی در جایگزین‌های نام برده به مراتب کمتر از لاتکس طبیعی می‌باشد این تفاوت در حدی زیاد است که می‌توان گفت دستکش‌های وینیل نسبت به لاتکس طبیعی تقریبا هیچ نوع حساسیتی ندارند، البته ممکن است که در استفاده از دستکش‌های وینیل نیز شاهد ایجاد کهیر یا سوزش خفیف پوست باشیم  که آن نیز در اثر عدم تهویه داخل دستکش و تعریق است. جایگزین‌های مختلفی برای دستکش‌های یکبار مصرف وجود دارد. در زیر، چند گزینه را بررسی می‌کنیم:

  • دستکش‌های نیتریل: دستکش‌های نیتریل مقاومت بالایی به مواد شیمیایی و عوامل زیستی دارند و به عنوان جایگزین مناسب برای دستکش‌های لاتکس مطرح شده‌اند. آنها برای کارهای پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی مناسب هستند.
  • دستکش‌های وینیل: دستکش‌های وینیل یک گزینه دیگر برای افرادی هستند که به لاتکس حساسیت دارند. این دستکش‌ها مناسب برای برخی از کارهای خدماتی و پزشکی هستند.
  • دستکش‌های لاتکس آزاد: برخی از شرکت‌ها دستکش‌های لاتکس آزاد تولید می‌کنند که حاوی پروتئین‌های لاتکس کمتری هستند. این دستکش‌ها می‌توانند یک گزینه مناسب برای کاهش حساسیت باشند.
  • دستکش‌های پلی‌اتیلن یا پلی‌اورتان: این دستکش‌ها ممکن است برای موارد خاصی مانند کارهای آشپزی یا تمیزکاری مناسب باشند. آنها معمولاً منعطف هستند و می‌توانند محافظت خوبی را فراهم کنند.
  • دستکش‌های قابل استفاده مجدد: دستکش‌های قابل استفاده مجدد از مواد متفاوتی تهیه می‌شوند و می‌توانند گزینه محیطی‌تری نسبت به دستکش‌های یکبار مصرف فراهم کنند. قبل از استفاده باید اطمینان حاصل شود که آنها به‌طور کافی تمیز شده‌اند.

قبل از انتخاب یک جایگزین برای دستکش‌های یکبار مصرف، مهم است که نیازهای خودتان یا محیط کاری خود را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که مواد استفاده شده مناسب و ایمن هستند.

دیگر عوامل ایجاد حساسیت در مواجه با دستکش یکبارمصرف چیست؟

ممکن است در بسیاری از موارد ایجاد حساسیت‌های پوستی منشایی جز دستکش‌های لاتکس طبیعی داشته باشد، به عنوان مثال اگر شما در محیط کارتان با مواد شیمیایی گوناگونی در ارتباط هستید و دچار حساسیت پوستی می‌شوید ممکن است مشکل از دستکش مورد استفاده شما نباشد چرا که آزمایشات ثابت کرده است که در بسیاری موارد در هنگام برخورد انواع دستکش هنگام مواجه با مواد شیمیایی مقاومت آنها را کاهش و باعث نفوذ این مواد به داخل دستکش و برخورد با پوست می گردد.

همچنین تحقیقات به عمل آمده اثبات می‌کند که دستکش‌های وینیل دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل مواد شیمیایی هستند اما وقتی بیش از یک ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرند شروع به نفوذ می‌کنند پس بنابراین در مواردی ایجاد حساسیت مربوط به واکنش‌های انواع دستکش‌ها به مواد شیمیایی می‌باشد.

دستکش‌های استریل تا چقدر استریل می‌مانند؟

عمر انواع دستکش‌های یکبار مصرف متفاوت است نکته‌ای که مصرف‌کنندگان کمتر به آن توجه می‌کنند، مواد اولیه به کار رفته در آنها همچنین شیوه نگهداری از آنها از عوامل مهم در طول عمر این محصولات می باشد. برای مثال دستکش‌های لاتکس طبیعی حدود سه سال و انواع دستکش‌های نیتریل، هایکار، پی‌وی‌سی، اورتان، پی‌وی‌ای، پلی‌اتیلن و سایر روکش‌های مصنوعی حدودا پنج سال ماندگاری دارند.

البته تا زمانی می‌توان دستکش‌های استریل را استریل دانست که بسته‌بندی آنها باز نشده و خدشه‌ای بر نداشته باشند. هر چند ذکر این نکته ارتباط مستقیمی با ایجاد مشکل حساسیت زایی ندارد اما برای اطمینان از استریل بودن در مصارف پزشکی و بهداشتی مهم است.

در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که انواع دستکش‌های تولیدی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و باید با توجه به نوع مصرف به دنبال گزینه مناسب خود گشت.

سوالات متداول

  1. آیا هر کسی می‌تواند حساسیت به دستکش‌های یکبار مصرف پیدا کند؟ بله، حساسیت ممکن است با گذشت زمان، به ویژه با استفاده طولانی و مکرر، پدید آید.
  2. آیا مواد خاصی وجود دارند که احتمالاً حساسیت ایجاد نمی‌کنند؟ دستکش‌های نیتریل به طور کلی هیپوآلرژنیک هستند و این گزینه مناسبی برای افراد حساس به آلرژی می‌باشند.
  3. چگونه می‌توانم حساسیت ایجاد شده توسط دستکش‌های یکبار مصرف را کاهش دهم؟ استفاده از استراحت‌های منظم، استفاده از مرطوب‌کننده و با دقت انتخاب دستکش می‌تواند به کاهش حساسیت کمک کند.
  4. آیا جایگزین‌های سازگار با محیط زیست برای دستکش‌های یکبار مصرف سنتی وجود دارند؟ بله، گزینه‌های سازگار با محیط زیست مانند دستکش‌های قابل تجزیه‌پذیر وجود دارند که حفاظت را بدون آسیب به محیط زیست فراهم می‌کنند.
  5. آیا باید نسبت به حساسیت نگران باشم حتی اگر آلرژی نداشته باشم؟ بله، حساسیت حتی در افراد بدون آلرژی ممکن است ظاهر شود، حائز اهمیت است که به هر نشانه تحریک دقت کنید.

Rating 5.00 from 1 votes


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *