اخبار, استانداردها

آیا استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز امن است؟

فویل آلومینیوم در پخت و پز

حتمالا شما هم از فویل آلومینیومی برای آشپزی استفاده می کنید. فویل آلومینیومی وسیله ای مفید در آشپزخانه است که بارها متهم شده است! صحبت از خطرات فویل آلومینیومی برای سلامت انسان است و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت. فویل ها از جنس آلومینیوم هستند که در ضخامت های متفاوت تولید می شوند. آلومینیوم گرما را انتقال می دهد و باعث خوب پخته شدن گوشت و همبرگر و مواد خوراکی می شود. برخی می گویند که مقداری آلومینوم از طریق فویل وارد غذا و بدن می شود. آیا فویل آلومینیومی در پخت و پز بی خطر است یا خیر؟ آیا موقع آشپزی با این فویل ها، آلومینیوم را هم نوش جان می کنیم؟ در این مطلب از وستا، پاسخ همه این سوالات را پیدا خواهید کرد.

استفاده از فویل آلومینیومی راحت است و پس از آشپزی، اجاق گاز و فر تمیز می ماند. حتی می توانید باقیمانده غذای پخته شده را در ظرف گذاشته و با فویل روی آن را بپوشانید تا آلوده نشود. فویل آلومینیومی از وسایل اصلی در آشپزی خارج از منزل است. موقع پیک نیک همیشه مقداری از این فویل ها را همراه داشته باشید تا راحت همبرگرها و سیب زمینی را کباب کنید. طعم گوشت دودی لذیذ و مطبوع است اما هیچکس نمی خواهد مواد مضر را وارد بدنش کند.

تاریخچه فویل آلومینیومی در پخت و پز

این محصول یک ورق نورد نازک از آلومینیوم آلیاژی است. به طور دقیق 98.5 درصد آلومینیوم و درصد کمی آهن و سیلیکون در فرایند تولید فویل آلومینیومی استفاده می شود. آلومینیوم استحکام کمی دارد ولی با افزودن برخی مواد در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاوم می شود. در سال 1903 برای اولین بار در فرانسه از این فویل ها در آشپزی استفاده شد.

در سال 1911، Tobler یک تولید کننده در برن سوئیس، شکلات ها را در فویل های نازک آلومینیومی پیچید. سال 1913، فرم تجاری فویل آلومینیومی به صورت بسته بندی،  در ایالات متحده تولید شد. این فویل ها برای بسته بندی آدامس و آبنبات کاربرد داشت. خیلی زود پای فویل آلومینیومی به آشپزخانه ها باز شد. این روزها در هر خانه های می توانید یک رول آلومینیومی پیدا کنید. اما آیا باید از فویل آلومینیومی در پخت و پز استفاده کنید؟

در طول دهه های 1960 و 1970، افسانه ای وجود داشت که آشپزی با ظروف آلومینیومی یا نوشیدن از قوطی های آلومینیومی باعث بیماری آلزایمر می شود. طبق گفته موسسه جهانی بهداشت، هیچ ارتباط قطعی با بیماری های ناشی از مقادیر بالاتر آلومینیوم در رژیم غذایی وجود ندارد. واقعیت اینست که در دمای بالا و مجاورت مواد اسیدی یا نمک، احتمال انتقال آلومینیوم به غذا وجود دارد ولی آیا این مقدار بی خطر است؟

جدیدترین محصولات
دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید:

فویل آلومینیوم سایز متوسط

144,900 تومان
فویل آلومینیوم سایز متوسط برای فضای آشپزخانه، رستوران و غذاخوری ها مناسب است. فویل آلومینیومی وستا با کیفیت عالی و از مواد درجه یک تولید می شود. ابعاد این فویل ها 45 سانتیمتر در 6 متر است.

استرچ محافظ 50 یاردی

129,900 تومان
استرچ یک ورق چسبنده باریک است که برای پوشش مواد غذایی به کار می رود. استرچ رولی غذا برای موادی نظیر میوه و سبزیجات و گوشت و شیرینی و غیره مناسب است.

کاربرد فویل آلومینیوم در پخت و پز

آیا فویل آلومینیومی در پخت و پز خطراتی برای سلامتی دارد؟

آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین فلزات روی زمین است. مقادیر کمی از این ماده به طور طبیعی در غذاها وجود دارد. میوه ها، سبزیجات، گوشت‌ها، ماهی، غلات و محصولات لبنی حاوی مقادیری آلومینیوم هستند. حتی بدون اینکه بدانیم نیز مقادیر زیادی الومینیوم مصرف می کنیم. نگهدارنده‌ ها، عوامل رنگ‌ دهنده، مواد غلیظ‌ کننده‌ همگی حاوی آلومینیوم هستند. پس حتی با حذف فویل آلومینیومی در پخت و پز نیر هنوز مقادیر بالای این ماده، وارد بدن می شود.

به دو طریق از فویل آلومینیوم در آشپزخانه استفاده می شود:

  • گریل کردن و کباب کردن غذا
  • پوشاندن کف فر

خبر خوب اینکه بدن شما فقط مقادیر بسیار کمی از آلومینیومی را که مصرف می کنید جذب می کند. اغلب آلومینیومی که وارد بدن می شود از دستگاه گوارش بدون جذب، عبور می کند. مجله Meat Science یک تحقیق  در این زمینه را منتشر کرده است. نتیجه نشان می دهد که، پختن گوشت قرمز در فویل آلومینیومی، میزان آلومینیوم آن را بین 89 تا 378 درصد افزایش می دهد.

چنانچه گوشت با آبلیمو و نمک مزه دار شود، آلومینیوم بیشتری به ان وارد می شود. پخت و پز با فویل آلومینیومی می تواند میزان آلومینیوم را در غذای شما افزایش دهد اما جذب نمی شود. اندازه کم آلوینیوم کاملا بی خطر است و بخش زیادی از آن دفع می شود. محققان فویل آلومینیومی در پخت و پز را بی خطر می دانند.

 

خطرات فویل آلومینیومی

آیا فویل آلومینیومی در پخت و پز با دمای بالا خطرناک است؟

فویل آلومینیومی برای استفاده تا دمای 400 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) کاملا ایمن است. کباب کردن مستقیم و یا در فر با استفاده از این وسیله هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. به نظر می رسد باید نگران بلعیده شدن مقدار زیادی آلومینیوم از غذاهای فراوری شده باشیم. فویل آلومینیومی در پخت و پز سهولت ایجاد کرده و مفید است. درصد مسمومیت با آلومینیوم از طریق آشپزی در حد صفر است.

آیا موقع طبخ غذا در فر، کامل فر را با فویل آلومینیومی کاور می کنید؟ پوشش فر با آلومینیوم توصیه نمی شود زیرا ممکن است به عناصر گرمایشی فر آسیب برساند. چکه کردن عصاره گوشت طبیعی است اما پاک کردن آن از فر کار ساده ای نیست. سینی فر را به طور کامل با فویل آلومینیوم نپوشانید. ظرف غذا را روی فویل آلومینیومی قرار دهید تا از ریخت و پاش جلوگیری شود.

کباب کردن با این فویل های آلومینیومی هیچ خطری ندارد ولی اگر نگران هستید از کاغذ روغنی استفاده کنید. پخت و پز با حرارت بالا را می توان با خیال راحت روی کاغذ روغنی، تا دمای 425 درجه فارنهایت (220 درجه سانتیگراد) نیز انجام داد.

خطرات در حین آشپزی

آیا فویل آلومینیومی برای محیط زیست مضر است؟

فویل آلومینیومی در پخت و پز عالی است اما برای سیاره زمین چندان خوب نیست. بازیافت آلومینیوم از ضایعات انجام می شود اما فویل های الومینیومی کثیف راهی محل دفن زباله می شوند. قطعات آلومینیوم و پروفیل های ساختمانی قابل بازیافت هستند. بازیافت ضایعات فلزی و ضایعات نایلون و پلاستیک کمک شایانی به محیط زیست است.

استخراج مواد معدنی برای تولید این وسیله نیز بسیار هزینه بر است. آلومینیوم از مواد معدنی است و در طبیعت وجود دارد ولی استفاده از آن گراتن تمام می شود. فویل آلومینیومی در پخت و پز مشکلی ایجاد نمی کند. مسمومیت غذایی به این طریق وجود ندارد و جای نگرانی نیست. شایعات زیادی در مورد سرطان زا بودن فویل آلومینیومی در پخت و پز وجود دارد. ابتلا به پارکینسون، آلزایمر یا سرطان و غیره از طریق فویل ها صحت ندارد. تحقیقات علمی این قضیه را تایید نمی کند و هیچ مدرک مستندی در تایید این ادعا وجود ندارد.

این مطلب به شما کمک کرد؟

Rating 2.00 from 1 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *