اخبار, محصولات

افزایش دلار چه تاثیری روی قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی دارد؟

افزایش قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی

پلی اتیلن ماده اصلی در صنعت پلاستیک است. هر گونه تغییر قیمت این ماده روی قیمت محصولات تولیدی تاثیر می گذارد. انواع نایلون، نایلکس، دستکش یکبار مصرف، سلفون بسته بندی مواد غذایی، شیرینک و استرچ از محصولات پلی اتیلن هستند. قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد. با توجه به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، نگرانی هایی بابت بالا رفتن نرخ فروش محصولات پلی اتیلن ایجاد شده است.

قیمت ارز در بازار داخلی تعادل ندارد و به صورت دائمی رو به افزایش است. نوسانات دلار تنها مربوط به بازار داخل نیست حتی بازارهای جهانی نیز با نوسانات نرخ دلار در برابر طلا و تورم، روبرو هستند. در حال حاضر همانند سایر صنایع، تولید کنندگان محصولات پلاستیکی نیز نگران مشکلات ناشی از گران شدن، دلار هستند. از طرفی مصرف کنندگان نیز نمی دانند قیمت ها تا کجا افزایش خواهد داشت. دلار و محصولات پلی اتیلنی وارد مسابقه شده اند. این مسابقه هیچ برنده ای ندارد و دو سر باخت است.

مواد پلی اتیلنی پر کار برد

پلی اتیلن چیست؟

Polyethylene نوعی ماده پلیمری پر مصرف و از مشتقات نفت است. پلی اتیلن ها دارای تنوع زیادی هستند و در صنایع غذایی و آشپزخانه ها هم استفاده فراوانی دارند. برای تولید وسایل پلاستیکی آشپزخانه از نوعی پلی اتیلن استفاده می شود. بطری شیر و نوشیدنی ها، کیسه های پلاستیکی زباله و حمل میوه و وسایل و …. همگی از این ماده پلیمری تولید می شوند. علاوه بر صنایع غذایی، صنایع خودرو، برق و بسیاری از صنایع دیگر نیز از مصرف کنندگان مواد پلیمری و پلی اتیلن هستند. هر گونه تغییر در قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی به طور غیر مستقیم روی زندگی مردم تاثیر دارد.

برخی از فرآورده های پلی اتیلنی  پر مصرف عبارتند از:

  • انواع پالت بسته بندی،سبدهای پلاستیک، نوارهای تسمه بسته بندی
  • لوازم خانگی، اسباب بازی، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی
  •  انواع بطری آب یکبار مصرف و بطریهای مخصوص آب سردکن
  • قوطی نوشیدنی و آبمیوه، سس و آبلیمو
  • بطری شیر و ظرف لبنیات
  • ظروف، لیوان، قاشق چنگال پلاستیکی و دستکش یکبار مصرف
  • کیسه بسته بندی نان، رول های فریزر و کیسه زیپ دار
  • انواع کیسه زباله بنددار و بدون بند
  • تولید ورق های پلیمری و انواع لوله و اتصالات، روکش کابل برق
  •  قطعات متفاوت در ماشین های صنعتی
  • قطعات خودرو و روکش صندلی ها

کیسه زباله رولی ۹۰×۷۰ سانتیمتر آبی رنگ ۳۰ عددی

96,900 تومان
کیسه های زباله وستا، پرفراژدار هستند. نگران تشت و پارگی کیسه زباله های رولی وستا نباشید، این محصول ضخیم بوده و نشتی ندارد.

سفره یکبار مصرف مدل بی بی

129,900 تومان
سفره یکبار مصرف وستا مدل بی بی در رول 50 متری تولید شده. مواد اولیه پلی اتیلن و کاملا مرغوب و بهداشتی است

کیسه زباله بندار سایز متوسط ۷۰×۵۵ سانتیمتر

84,900 تومان
کیسه زباله بندار سایز متوسط ۷۰×۵۵ سانتیمتر قابل استفاده در منازل و ادارات. دارای مقاومت بالا در برابر پارگی. بدون نشتی و با کیفیت

کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰

62,900 تومان
کیسه زباله رولی مشکی سایز ۷۰x۹۰ فروشگاه اینترنتی وستا. قیمت و خرید کیسه های زباله مشکی مقرون به صرفه و رقابتی

کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی

119,900 تومان
کیسه فریزر رولی ضخیم نیم کیلویی برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی. این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

کیسه زیپ‌دار سایز متوسط 25 عددی

76,900 تومان
کیسه زیپ دار وستا ضخیم و کاربردی. زیپ کیپ وستا در ابعاد 20*25 تولید شده. جهت اطلاع خریداران عمده، کیسه های زیپ دار در کارتن 40 تایی موجود شد.

رابطه دلار با قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی

عرضه و تقاضا دو عامل بسیار مهم در تعیین قیمت محصولات تولیدی هستند. نرخ تمام شده، محصول که بالاتر باشد، فروش به طرز چشمگیری کاهش خواهد داشت. این قضیه در صورت کاهش هزینه های تولیدی، کاملا متفاوت است. ماده اولیه تولید نایلون، نایلکس، استرچ و بسیاری از محصولات پلاستیکی از بازارهای جهانی تامین می شود. شرکت های تولید کننده این محصولات باید ماده خام اولیه را از کشورهای خارجی تامین کنند. دلار ارز مبنا برای مبادلات تجاری بین المللی است. بنابراین تغییرات نرخ دلار، قیمت محصولات پلاستیکی را افزایش می دهد.

محصولات پلاستیکی از اقلام صادراتی در همه دنیا هستند. اگر قیمت تمام شده محصول در کشور تولید کننده بیشتر از بازار جهانی باشد، فروش کمتر خواهد شد. محصولات پلی اتیلنی مصرف داخلی و صادرات دارند. هر گونه افزایش قیمت دلار، هزینه تولیدات را بیشتر می کند. در این صورت قیمت صادرات نیز افزایش خواهد داشت. تغییرات قیمت دلار می تواند موجب عدم تعادل قیمت فرآورده های پلی اتیلن شود.

قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی

تاثیر ارز در قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی و محصولات پلاستیک

چه بخواهیم چه نخواهیم، معاملات خارجی با دلار، انجام می شود. نرخ دلار در برابر ارز داخلی، بسیار بالاتر است. با فرض افزایش قیمت دلار در سطح جهانی، هزینه تامین مواد اولیه و تجهیزات تولید، بیشتر می شود. تولید کنندگان کیسه فریزر، دستکش یک بار مصرف، کیسه زباله و … از این قضیه دچار زیان می شوند. شاید سیاری از صنایع پلاستیکی از گردونه رقابت حذف شوند تعداد فعالین در این حوزه هر روز کمتر شود.

تولید کنندگان مجبور هستند قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی را افزایش دهند. این تنها راه برای بقا و کسب سود در بازار است. بنابراین محصولات تولید شده با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد. برای تولید کنندگان داخلی که در زمینه صادرات محصولات پلاستیکی، فعالیت دارند نیز کاهش تقاضا را تجربه خواهند کرد.

دلار که بالاتر می رود قیمت خرید مواد خام برای تولید صنایع پلی اتیلنی بالاتر از معمول می شود. افزایش قیمت دلار روی قیمت خدمات مرتبط هم اثر می گذارد. به طور کلی بالا و پایین شدن های نرخ دلار در کشورمان روی کسب و کار، همه مردم تاثیر منفی دارد. افزایش قیمت سوخت، حمل و نقل و بسته بندی هم بیشتر می شود. خدمات مرتبط با تولید محصولات پلی اتیلنی نیز افزایش قیمت خواهند داشت نتیجه اینکه هزینه تولید محصولات پلاستیکی، نایلون، شیرینک، استرچ و … باز هم بیشتر می شود.

پلیمرهای کیسه فریزر

تغییر قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی و نایلون

نایلون ها از مواد پلی اتیلن تولید می شوند. کیسه های پلاستیکی حمل لوازم از جنس نایلون هستند. در صنعت بسته بندی نیز به وفور از محصولات نایلون استفاده می شود. نایلون هایی که برای گلخانه داری استفاده می شوند قیمت پایین تری از نایلکس دارند اما قیمت همه این محصولات تحت تاثیر نرخ دلار و فرآورده های پلی اتیلن است. کیسه های بسته بندی و نگهداری مواد غذایی از پر مصرف ترین محصولات نایلونی هستند. نایلون ها کاربرد متنوعی دارند. و با نرخ متفاوتی در بازار به فروش می رسند. برخی از مهم ترین موارد در تعیین قیمت نایلون عبارت است از:

  • کیفیت مواد اولیه ( درجه یک، دو یا سه)
  • کیفیت محصول نهایی

-کیفیت مواد اولیه در تولید مواد نایلونی

کیفیت نایلون با توجه به کاربرد آن تغییر می کند. انواع نایلون درجه یک، دو و سه تولید می شوند. محصولات تولید شده با  نایلون بازیافتی قیمت پایین تری دارند. وجود ناخالصی در مواد اولیه موجب کاهش کیفیت نایلون می شود. نایلون مرغوب دارای ضخامت مناسب است و قابلیت چاپ را نیز دارد. مواد دست دوم برای استفاده در صنایع غذایی، مناسب نیستند.

– ضخامت نایلون، وزن و اندازه

برای مثال نایلون هایی که برای گلخانه و کشاورزی استفاده می شوند، ضخیم تر هستند. در نتیجه وزن نایلون در ابعاد مشابه، سنگین تر است. نایلون های ضخیم تر، محکم تر هم هستند. نایلون های بسته بندی چند لایه و ضخیم تر هستند. سیاست های قیمت گذاری، روی نرخ نایلون اثرگذار است.

افزایش قیمت فراورده‌های پلی اتیلنی نگرانی هایی را ایجاد کرده. تولید کنندگان نمی توانند کالای مرغوب را با قیمت کمتر، ارائه دهند. مصرف کننده ها تمایلی به خرید محصولات گران ندارند. تحریم های جهانی نیز روی صادرات مواد پلاستیکی تاثیر منفی دارد.

Rating 5.00 from 2 votes


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *